tisdag 12 oktober 2010

Samtal med Svenska Kyrkan

Sitter på tåget till Stockholm och kommer väl framme där ägna dagen åt samtal mellan de tre samfunden, GF och Svenska Kyrkan. Det är för den fortsatta ekumeniska strävan en viktig dag och jag hoppas på konstruktivt arbete med ett tydligt mål. 
Dagordningen är minst sagt spännande:




1.       Presentation av dokumentet från dialogen mellan Svenska kyrkan och Svenska baptistsamfundet 
2.       Lägesrapport från varje samfund om processen mot en ny gemensam kyrka
3.       Formerna för relationen mellan Svenska kyrkan och varje samfund fram tills bildandet av den nya kyrkan
4.       Formerna för relationen mellan Svenska kyrkan och den nya kyrkan efter bildandet:
       nya samtal, ny överenskommelse, lokala samarbetsavtal?
5.       Tidplanen för den slutliga förslagets remiss

/Lasse

3 kommentarer:

  1. På sätt och vis kan jag tycka att det vore bra att lägga dessa samtal på hyllan fram tills en ny kyrka tagit form.
    Annars skulle man haft ett möte med svenska kyrkan, pingst, allians, EFK och EFS. GF-kyrkans lokala församlingar samverkar ju med alla dessa. Svenska kyrkans särställning är lite märklig tycker jag

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym!
    Jag kan på sätt och vis förstå din invändning och och dagens möte var inte initierat av GF. Men jag tror det är bra att man utreder vilken påverkan det kan bli i de olika lokala sammanhangen när de tre samfunden som idag finns försvinner. Det kanske snarare är så att man bör utreda detsamma just som du säger gentemot "alla" samfund.
    Vi får kontrollera det.

    SvaraRadera