torsdag 9 september 2010

Ämbetet

Sitter på tåget från Sthlm där jag träffat Rådet för Tjänsten som Ordinerad inom Metodistkyrkan. 

Metodistkyrkan har ordningar för "allt" och enkelt uttryckt kan man säga att den som önskar bli pastor i Metodistkyrkan skall första ha en kallelse (såklart) och sedan bli rekommenderad av en lokal församling där man såklart också är medlem. För att kunna bli kandidat till tjänsten som ordinerad skall man ha varit medlem i metodistkyrkan i två år (tror jag det är...). Därefter skall man fullgöra sina studier (master tex). Efter att ha varit kandidat i minst två år och klarat sig igenom olika tester och intervjuer och lämnat in uppsatser osv kan man röstas in som provmedlem i Årskonferensen (efter rekommendation av RTO). Efter att sedan ha varit provmedlem i två år kan man röstas in som äldste i full förening med årskonferensen och då också ordineras. Sen är man pastor/präst. Och detta var alltså enkelt uttryck och trots att jag funnits i kyrkan hela mitt liv, varit pastor i 13 år och varit distriksföreståndare har jag säkert fel på någon punkt i uppräkningen ovan. 

Från MK håll har det höjts en del ögonbryn när man i remissen läser att "vem som helst"(så står det ju iofs inte...) nu får förvalta sakrament. Eller att man skall tillhöra en församling och inte vara medlem av årskonferensen - var har man då sin identitet som pastor? För många andra jag möter är detta självklarheter och - som någon jag mötte uttryckte det: "Jag skulle aldrig drömma om att lysa välsignelsen över församlingen och säga Herren välsigne dig... utan jag läser självklart alltid Herren välsigne oss..." Det är stor skillnad kring hur man ser på pastorn och ämbetet i de olika samfunden, om man generaliserar. 

Inom MK har alla pastorer närvaroplikt på Årskonferens och på pastorsdagar. Så är det inte inom tex SMK där pastorer alls inte självklart åker på Kyrkokonferensen - om inte det är nån särskilt brännande fråga som senast... 

Jag skulle gärna se att pastorn var ett av de två ombud som GF-församlingarna skickar till kyrkokonferensen. Men så står det inte i remissen... 

/L

3 kommentarer:

  1. I motsats till vad man tror så kan regler befria, ge mer utrymme och valmöjligheter. Att inte vara delaktig i forum dom rör de gemensamma låter inte som en bra ingångpunkt.

    SvaraRadera
  2. Mk är en förhållandevis liten del i det större GF-projektet. Det är viktigt att hitta ett förhållningssätt som funkar i det perspektivet. Metodismen har en stor anpassningsbarhet mitt i sitt regelverk. Strukturerna får inte stå i vägen för ärendet.

    SvaraRadera
  3. I Moldavien måste varje pastorskandidat inom Pingstunionen ha grundat en egen församling och sedan byggt upp den under ett års tid för att få bli pastor, så ni i MK ligger i lä!

    Tycker ni skall säkna gränserna för antalet ombud. Kanske kan mindre församlingar som sällan har anställd pastor klara sig på två ombud men de med över 75 medlemmar kan ju få tre mandat så kan äkta makarna åka tillsammans med pastorn.

    Mitt förslag är därför att varje församling har två givna mandat och därefter ytterligare ett för varje påbörjade 75 antalet medlemmar. (och tillhöriga) t.ex ger 225 medlemmar då 5 mandat.


    //Mats

    SvaraRadera