tisdag 21 september 2010

Sundbyberg

Har just ankommit Sundbyberg och Ekumeniska Centret. Tror inte jag varit här sedan MKU och MK hade sina kontor här.
Passade på att nämna för Sveriges Kristna Råd att jag personligen tycker det vore på sin plats med ett uttalande efter SDs inträde i Riksdagen. Men vi får se....
Skall träffa personalgruppen inom SB och få vara med på deras samling och där berätta hur GF-processen ser ut just nu. Därefter är det samtal med Göran Zettergren på T8 innan tåget kl 16 avgår mot Bollnäs och Remissverkstad där arrangerad av Bilda. Tiden är 18:30. Välkommen!


/Lasse

6 kommentarer:

  1. Lasse
    Bra att du tagit upp med SKR om uttalande mot Sd. Den nya kyrkan skall ligga i framkanten i arbetet för mänskliga rättigheter.
    Benny Fhager

    SvaraRadera
  2. Uttalande mot just SD som parti tror jag är rätt tveksamt. Som någon sa har vi i svensk riksdag tidigare haft revolutionära kommunister - som alltså inte trodde att det räckte med reformism och demokrati - och veritabla sovjet-, för att inte säga stalinkramare. Och vad jag vet har man (i a f under min livstid) inte gjort några kyrkliga uttalanden mot just VPK och deras väljare (utan alla jämförelser i övrigt, men klasshat är inte nödvändigtvis finare än rashat).

    DÄREMOT är det helt på sin plats, inte minst i detta läge, att göra ett uttalande mot främlingsfientlighet i alla dess former (den kan tyvärr uppträda i fler partier än Sd, jfr Janne Josefssons valstugeundersökning). Precis som samfunden då och då gjorde uttalanden mot religionsfientligheten - inte minst mot baptister - hos sovjetkommunisterna och deras allierade.

    SvaraRadera
  3. Tack Lasse f.ö. för en mycket intressant "andra halvlek" (hann ju vara med efter fikat när barnen somnat). Adressen till nätsångboken är som sagt missionsmusik.blogspot.com. Jämför även gärna svps1986.blogspot.com - första halvan är ju likadan i Psalmer och Sånger. Ett försök till mer barnanpassat urval är barnpsalmboken.blogspot.com - men upphovsrätten ger ju vissa begränsningar, förstås.

    SvaraRadera
  4. Andreas: Det är riktigt och det var så jag menade, alltså ett uttalande med anledning av att SD kommit in och frågan kring främlingshat är påtagligt aktuell.

    SvaraRadera
  5. Ja, jag trodde att det var just så du/ni menade. Det var Bennys sätt att uttrycka det på jag reagerade mot. Han kanske egentligen också menar precis det du skriver. Men jag tror att det kan vara viktigt hur vi uttrycker oss i det här läget.

    SvaraRadera
  6. För klarläggande
    Jag är helt överens i Lasses förtydligande enligt ovan.
    Benny Fhager

    SvaraRadera