onsdag 29 september 2010

Från Öckerö till Tåstorp

Tisdagen fortsatta med uppsamlingsarbete efter helgens styrelsemöte och än är man långt ifrån klar med allt det administrativa. Dock är det så välsignat inrättat att man ibland får avbryta sitt malande vid datorn med besök i verkligheten.
Igår fick jag den stora förmånen att tala om "Församlingen - dess bakgrund och framtid"på bibelskolan Apg 29 som just nu befinner sig på Nimbus på Öckerö. Spännande och kul att få träffa goa människor där.

Vidare till samtal med Marcus Olsson som jobbar med planeringen av ett spännande projekt inom Metodistkyrkan som jag hoppas kan bli verklighet och som kan bidra in i en ny kyrka med bra idéer. Hoppas jag snart får anledning att återkomma till detta.

Vägen gick vidare till en pizzeria i Floda där mina och Anders Marklunds vägar korsades. Han  var på väg från Lidköping till församlingsmöte på Donsö och jag var på väg till Missionskyrkan i Västra Götalands sista remissverkstad där man nu nått fram till Tåstorp. Där var det en verkligt fin samling med stor bredd på frågor. Regional närvaro, demokratiunderskott och missionsländer var några av alla frågor som lades på bordet. Gott!

Idag skall jag igen träffa Apg 29 - denna gång i S:t Jakob, GBG och därefter skall hemsidan få sin funktion för remissavlämning innan kosan styrs mot Alvesta och remissverkstad där under kvällen.

Avslutar med att av förhållningssätten som vi tänker oss det i den nya kyrkan:


Vi vill att den nya kyrkan ska stå för förnyelse. Den bör hela tiden söka nya, för vår tid bättre lämpade sätt att vara kyrka på. Innehållet är evigt, men formen bör hela tiden förnyas.

/Lasse

1 kommentar:

  1. Mycket händer just nu både vad gäller remissverkstäder, samtal och mail konversation. Gårdagen bestod bland annat av en bra samling på Donsö tillsammans med Missionsförsamlingen där, som arbetar intensivt med remissen. Mycket remissarbete pågår runt omkring i vårt land. Det är bra!

    SvaraRadera