tisdag 7 september 2010

Kanske inte regementen men ändå två...

Efter samtal med ett gött gäng ordföranden inom SMK-församlingar i väst funderar jag mycket på detta med två parallella spår. Lennart nämner nåt i den vägen i en kommentar till mitt förra blogg-inlägg.

Jag hör ibland att man saknar visionen för den nya kyrkan. Men den saknas inte, den finns. Tydlig och levande för väldigt många i vårt land och inte minst för dom som har arbetat med processen och oss som nu har nåden att finnas i den. Men det är lätt att man fastnar i den delen som handlar om att hitta de bästa och viktigaste ur våra tre traditioner och ta med sig detta in i ett nytt samfund. Det är viktigt och det är mest sådant som samtalen i tex remissverkstäder etc handlar om av den enkla anledningen att det är just det remissen mest handlar om.

Men ett annat spår som kanske ibland kommer bort, också i våra församlingar och egna sammanhang är det övergripande och större, det som är visionen. I GF-processen är det visonen som svarar på frågan varför vi gör detta, varför 1+1+1=massor! Visionen kan vi fundera på hur den skall uttryckas och det är nog så viktigt. Men visionen bär vi också var och en i våra hjärtan när vi gjort den till vår egen, när vi anat en framtid i Guds hand i vårt land.

Jag vill se en kyrka som är fri från allt som skymmer, som bjuder in och går ut, som bemyndigar människan ett möte och som är öppen och varm.
Den kommer inte bli som vi är vana vid, för den är inte bara till för oss. Det 'är inte vår kyrka utan det är Guds kyrka. Det är ett perspektiv som utmanar och sporrar!

Ikväll är du välkommen till Missionskyrkan i Ulricehamn - då möts vi där! Kl 19!

/L

3 kommentarer:

  1. Vad är det som skymmer? Skymmer vad? Hur är din dröm annorlunda än det vi drömmer nu? På vilket sätt kan GF realisera denna dröm? Vad är målet med GF och det bemyndigande mötet?

    Några små frågor...

    SvaraRadera
  2. Jag tänker att det du tar upp är viktigt. Jag känner att jag står lite brevid och tittar fascinerat på. Är det någon jag tror på kan förmedla detta så är det du Lasse. Så som jag minns dig, så var du oerhört prestigelös och "enkel". Det sista menar jag mer att du inte komplicerade till saker och ting. Sånt tror jag att en kyrka behöver. Vill gärna tro att ni lyckas.

    För det här landet behöver verkligen en frikyrka som ser människors lika värde, oavsett kön, hudfärg, sexuell läggning eller politik. En kyrka som vet vad den står för, men ändå förstår att det finns människor som ser en annan sanning. En kyrka som förstår de mänskliga rättigheterna och skyldigheterna att förstå att olikheter kan berika och inte skrämmas av det som känns främmande. Jag hoppas att ni lyckas med det här.

    SvaraRadera
  3. Tack för lite enkla frågor, Anderas! =)
    Jag håller för troligt att du och jag delar samma vision och jag tror att en nya enad kyrka på sikt bättre kan rusta den enskilda församlingen till tjänst där fokus är just visionen. Mötet med Gud öppnar oss för ett lärjungaskap i Kristi efterföljd för en förvandling av denna värld. Jag tror att en ny kyrka med dessa tre samfunds bakgrund, kraft och resurser kan tydligare utmana bilden av en stel och "nöjd" kyrka. Jag tror enhetens välsignelser är viktiga.
    Följer med stort intresse dina tankar om ruinen och tror det är en viktig fråga också för en ny kyrka, en kyrka som inte bara skall tala om fest och glädje utan också vågar finnas i ruinen.
    Tack för inspel!

    Tack Erica för snälla ord och goda förhoppningar!

    /L

    SvaraRadera